-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:29325 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:29

در حديث آمده است: تفكر در نظام آفرينش، از عبادت عابد مقبولتر است، حال: الف) آيا همين نگاه گذرا كافي است؟

ب) انگيزة اين تفكر چه چيز باشد، بهتر است؟

ج) اين تفكر چه تأثيري بايد داشته باشد تا بتوان گفت تفكري درست است؟

الف) همانگونه كه خودتان ينز فهميدهايد; تفكر و نگاه گذرا، دو چيز متفاوت از هم هستند. تفكر همراه با دقت است و نتيجه آن پي بردن به حقيقت و رسيدن به مطلوب ميباشد. در حاليكه نگاه گذرا فقط در شناساندن ظاهر به ما ياري ميرساند.

ب) انگيزة اين تفكر كشف حقيقت نهفته در نظام آفرينش و در نتيجه شناخت بيشتر معبود و درك بيشتر صفات جمال و جلال حق است، قدرت حق، علم حق، حكمت و رحمت حق; و طبيعي است كه هر چه زاويه ديد وسيعتر و با صفاي باطن و تهذيب روح همراه باشد حقايق، شفافتر آشكار خواهد شد. ج) ثمرة اين تفكر، تعظيم مقام الهي و اجتناب از معاصي است و نيز درك اين مطلب كه عالم محضر اوست و حضور در اين محضر قداست و پاكي ضمير و تهذيب روح و اخلاق ميطلبد كه نتيجة آن خضوع و خشوع قلب و طي كردن مراتب علمي و روحي و معنوي است و هر چه درجة علم و شناخت بيشتر باشد، درجات كمال نيز بالاتر خواهد بود.

در آداب نماز شب (در مفاتيحالجنان) آمده است وقتي بيدار ميشوي به آسمان نگاه كن و اين آيه را تلاوت نما: «اِنَّ فيِ خَلْقِ السّمواتِ والاْ َرضِ وَاخْتِلافِ الَّيْلِ والنَّهارِ لاَ يَاتٍ لاِ ئولِي الاْ َلْباب، الّذينَ يَذْكُرُون اللهَ قِيَاماً وَ قُعُوداً وَ عَليَ جُنُوبِهِمْ و يَتَفَكّرونَ فيِ خَلْقِ السَّمَواتِ وَ الاَرضِ ربّنَا ماخَلَقْتَ هَذَا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنَا عَذابَ النّارِ»(22). يعني در خلقت آسمان و زمين نشانههايي است از خداي تعالي براي معرفي خود به صاحبان خرد، كه اگر كسي با ديد عقل به عظمت آفرينش نگاه كند از آثار پي به مؤثر ميبرد. اين آيه صاحبان خرد را اين گونه معرفي ميكند: كساني هستند كه در همه حال (ايستاده، نشسته، دراز كشيده) در خلقت تفكر ميكنند و نتيجه ميگيرند كه تمام اين آفرينش، اولاً: يك سياستگذار دارد. ثانياً: باطل و بيبرنامه نيست (مَا خَلَقْتُ هذا باطلا). ثالثاً: اگر در يافتن مطلوب و يا رسيدن به مقصود ناكام مانديم، نقصان از ما است كه جاهل به زوايا و اسرار خلقتيم ولي خداوند در آفرينش خود نقص و سستي نگذاشته است (سبحانك). رابعاً: اگر با قدم نگذاشتن در راه صحيح به آن رشدي كه خواسته است، نرسيم، نعمتهاي او را ضايع كردهايم و مستوجب عذاب خواهيم بود، و تنها او ميتواند ما را از عذاب خود برهاند (فَقِنا عذاب النار). اگر كسي روز خود را با اين برنامه آغاز كند، آيا در طول روز و هفته و ماه و سال غير از راه درست انتخاب ديگري خواهد داشت؟

پاورقي:

-22 آل عمران / 190 و 191.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.